Siirry pääsisältöön

ALASTALON SALISSA - VOLTER KILPI

Vaikka painotus meillä on vahvasti nykyajan suomalaisessa kirjallisuudessa ja uusissa kirjoissa, otamme joskus tutkaimeen myös tällaisia vanhoja klassikkoja. On hyvä muistaa, että tällaiset kirjat kuten Alastalon salissa tai esimerkiksi aiemmin arvioimamme Janne Kuutio ovat olleet aikanaan hyvin moderneja. Niillä on pelkän sisältönsä arvon lisäksi vielä siis myös kulttuurihistoriallinen arvo.

En kuitenkaan halua puuttua kulttuurihistorialliseen arvoon, joka on tässä teoksessa eittämättä erittäin suuri. Teoshan on äänestetty kaikkien aikojen parhaaksi suomalaiseksi romaaniksikin. Sen sijaan haluan kertoa minkälainen tämä kirja oli ihan tavallisena lukukokemuksena.
Ensin muutama selventävä maininta, että mistä oikeastaan on kysymys. Volter Kilven vuonna 1933 julkaistu Alastalon salissa on 1000-sivuinen romaani, jonka tapahtumapaikkana on nimihenkilön kotona sijaitseva sali (talon suurin huone, ennen olohuonetta puhuttiin saleista), jonne hän on kutsunut pitäjän (Kustavin) kapteenit koolle. Tarkoituksena on tehdä sopimus uuden parkin (kolmimastoinen purjelaiva) rakentamisesta ja osuuksien jakamisesta. Koko kirja kaikkine tapahtumineen mahtuu kuuteen tuntiin ja tapahtumapaikkana on tuo mainittu Herman Mattsonin eli Alastalon sali. Kilpi on sanonut, että juoni ei ole tärkeä, oikeastaan se vain häiritsee, ja se tottavie kyllä käy tässä teoksessa ilmi. Teos on tajunnanvirtaa, sen päähenkilöiden ajatuksia, "sisäistä puhetta", joista käy vähitellen ilmi koko asetelma: kateellinen ja hieman epäonninen Pukkila, rauhallinen, jörö ja vaitelias Härkäniemi, kylän mahtimies ja metsänomistaja (metsän, jonka puita on tarkoitus käyttää laivan rakentamiseen) ja muutama muu avainhenkilö. Esimerkiksi Härkäniemen pohdiskeluja ja hänen piipunvalintaansa (entisaikaan oli tapana pitää taloissa piippuhyllyjä, joista vieras sai valita itselleen jonkin) käsitellään kirjan alussa kymmenien sivujen verran.
Lähtökohtaisesti teos on nerokas. Se heittää romukoppaan perinteiset ajatukset juonesta ja tarinasta ja keskittyy itse kieleen. Kieli on rikasta ja monivivahteista. On helppo nähdä miksi tämä kirja on ollut aikanaan todella merkittävä.

Mutta millaista on kieli, joka on laitettu näiden 1800-luvun loppupuolella eläneiden kippareiden suihin ja ajatuksiin - oikeastaan enemmänkin juuri ajatuksiin, sillä kirjassa puhutaan hyvin niukasti? Se on vanhanaikaista ja raskasta. Jaarittelua ja pahimmillaan mongerrusta. Itseäni alkoi melko pian häiritä myös tapa, jolla lähes jokaisessa sanotussa ja ajatellussa lauseessa on jokin sananlasku tai vertauskuva - jotka ovat kyllä sinällään ihan kekseliäitä - mutta en usko että 1800-luvullakaan kukaan on oikeasti puhunut noin. Entä toinen kysymys: onko ajattelu todella tuollaista äänetöntä puhetta? Sivun pituisia virkkeitä, täynnä vanhahtavia ilmaisuja ja pikkuovelia sananparsia, joista monet ovat myös ontuvia ja vaikeaselkoisia? Asiaa ei tietenkään helpota se, että kieli on varsinais-suomalaista, ei nyt mitään Turun tai Rauman murretta, mutta kuitenkin sellaista, että ulkopuoliselta vaatii erityistä pinnistelyä toisinaan pysyä mukana. Onneksi Kilpi kyllä tietää tämän, ja tilaisuuden tullen aina auttaa lukijaa tuomalla vaivihkaa mukaan selvennyksen. Astia on laiva, Priki ja Parkki ovat purjelaivoja ja niin edelleen.

Kirja on melko raskas luettava, sen kieli on tarpeettoman koukeroista, monet sananparret ontuvia ja vaikeita, jotkut lähtökohtaiset ratkaisut (ajatusten ilmaiseminen pitkinä monimutkaisina koukeroisian virkkeinä) mielestäni kehnoja ja kaiken kaikkiaan varsin työläs luettava. Silti kirjaa ei voi mitenkään sanoa huonoksi lukukokemukseksi. Mutta kyllä tässä nyt jotain aivan muunlaista varmasti seuraavaksi kaipaa. 

Mistähän niitä T-paitoija saikaan tilata, joissa lukee "Olen lukenut Volter Kilven Alastalon salissa"?


- Jari

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suvi Rimpiläinen: Hiljaiset hiihtäjät - 26 tarinaa pieruista

Nyt sain käsiini jotain häkellyttävää - kirjan pieruista! Tuosta vaietusta, mutta kaikille tutusta peräpään aiheesta. Täytyy sanoa, että kun pakettia aloin auki ropeloimaan, niin mielessä kutkutti monenlaisia ajatuksia: onko kyseessä kakkahuumoria kolmanteen potenssiin, taukoamatonta suolikaasujen sinfoniaa vai jotain ihan muuta? Ja ilokseni sain huomata, että jotain muutahan se oli. Todella hersyvän pursuvasti kirjoitettua novellimuotoista uutta kaunoa, jossa piereminen on vain sivujuonne. Kirjassa on tosiaan 26 toinen toistaan hulvattomampaa tarinaa. Kieliasu on - aina toki tarinan kontekstista riippuen - rehellistä murretta; aihepiirit mitä moninaisimpia aina musiikkiopiston viulukonsertista palvelutalossa asuvaan entiseen petomaaniin. Toiset tarinat ovat tietysti enemmän suosikkejani kuin toiset, mutta kaikki saivat kyllä hymyn kareilemaan suupielissä, ja osa käynnisti isommankin kikatuksen.  Pidän Rimpiläisen tyylistä kovasti, ja mielelläni suosittelen tätä kaikille, paitsi el...

Markku Salo : Rajapinta

Markku Salo on tuttu nimi tietokirjallisuuden puolelta, ja nyt päätin tutustua hänen ensimmäiseen kaunokirjalliseen teokseensa nimeltään "Rajapinta". Kyseessä on yhdeksän novellin kokoelma.  Jo ensimmäinen novelli  "Säpsähdys" antaa viitteitä, että tällä kertaa ei ole ehkä aivan tavanomaisinta tekstiä tulossa. Rajapinta on yllättävä, lämmin ja ajoittain kylmäävä novellikokoelma. Tarinat liikkuvat monenlaisissa maisemissa: unestaan heräävä Mozart kohtaa musiikin demonisen kierteen, kun taas nykyajan koodari Pecca purkaa omaa elämäänsä bugien, deadlinejen ja burnoutin keskellä. Novellissa "Sikin sokin, hujan hajan" omien ajatustensa - ja tavaroidensa - kanssa elävä Kaarina on minimalistinen ja koskettava ihmiskuvaus. Enkä ainakaan minä tiedä yhtään toista novellia, jossa pääosassa seikkailisivat kaksiulotteiset välkkyvät sähköoliot. Koko kirjan taustalla kulkee filosofinen pohjavire, joka on kirjan punainen lanka - kenties juuri se Rajapinta.. Oma oivallukse...

Anja Erämaja : Imuri

  Anja Erämajan esikoisromaani "Imuri" (2019) on tiivis ja omaperäinen kuvaus nykyajan naisen arjesta, jossa yhdistyvät kevytyrittäjyys, perhe-elämän haasteet ja henkilökohtaiset paineet. Teos seuraa kolmen päivän ajan Kristiinaa, joka tasapainoilee työn, perheen ja omien tarpeidensa välillä.  Erämajan tausta runoilijana heijastuu teoksen kieleen: kieli on tiivistä, runollista ja monimerkityksellistä. Lyhyet luvut ja ytimekkäät lauseet antavat tekstille rytmiä, joka muistuttaa runoutta. Assosiaatiot ja ajatuksenvirta vievät kerrontaa eteenpäin.  Teoksen rakenne on napakka: arkisten esineiden mukaan nimetyt luvut ja dialogit siskosten välillä äidin kuoleman jälkeen luovat kokonaisuuden, jossa arki ja elämän suuret muutokset sekoittuvat luontevasti. Tämä korostaa elämän monimuotoisuutta ja arvaamattomuutta. "Imuri" on sekä hauska että koskettava teos, joka tarjoaa vertaistukea monelle samassa tilanteessa olevalle. Se on onnistunut siirtymä runoudesta proosaan ja o...