Siirry pääsisältöön

Kazuo Ishiguro : Surullinen pianisti

Kirjassa komeilee Nobel-merkki ja paksuutta on ensyklopedian verran (yli 500 sivua). Joillekin japanilaisen (itse asiassa brittiläisen) kirjalijan omintakeinen teos voi olla liikaa, mutta itse otin sen haasteena.

Surullinen pianisti ilmestyi alun perin jo vuonna 1995, mutta vuonna 2017 se saatiin myös suomeksi (suomentaja  Helene Bützow ) Tämä teos on omalaatuinen ja tarkasti hiottu, vaikka monille kirjailijan tunnetuimmat teokset, kuten Ole luonani aina ja Pitkän päivän ilta, säilyvät suosikkeina.

Romaani seuraa päähenkilö Ryderin neljä päivää kestävää, kummallista vaellusta kohti tärkeää esiintymistä. Kaupungilla hän törmää jatkuvasti uusiin ihmisiin, joilla on hänelle odotuksia ja vaatimuksia. Aikataulu on armoton, ja pian käy ilmi, että tehtävien verkosto muuttuu loputtomaksi labyrintiksi, josta on vaikea löytää ulospääsyä.

Aluksi teos vaikuttaa vielä suhteellisen tavanomaiselta. Maailmankuulu pianisti Ryder saapuu tunnistamattomaan keskieurooppalaiseen kaupunkiin, jossa hänen tulisi esiintyä torstai-iltana tärkeässä konsertissa. Ongelmana on vain se, ettei hän muista sopineensa tällaista esiintymistä. Tapahtumien edetessä useat kaupungin asukkaat vaativat hänen huomiotaan, pyytävät palveluksia ja tekevät järjestelyjä hänen kanssaan, ja pian Ryder huomaa, ettei enää hallitse tapahtumien kulkua. Mitä pidemmälle tarina etenee, sitä oudommaksi sen sävyt muuttuvat: aika venyy ja puristuu, etäisyydet menettävät merkityksensä, ja lopulta lukija tempautuu keskelle kummallisia tapahtumia.

Romaanin viehätys piilee sen tavassa kertoa tarinaa sinnikkäästi ja viipyilevästi. Tämä hidas ja perusteellinen tyyli teki minuun vaikutuksen – tosin joku saattaisi kutsua sitä myös junnaavaksi. Nautiskelevan lukutavan ystävälle se kuitenkin sopii erinomaisesti.

Kerronnassa on surrealistusuutta ja unenomaisuutta: aika ja paikat sekoittuvat, tapahtumat asettuvat toistensa lomaan kuin kerrokset. Matkat voivat kestää hetken tai tuntua loputtomilta. Maaseudun kartanosta pääseekin yhtäkkiä hotellin käytävälle keskelle kaupunkia, ja satunnaiset ihmiset paljastuvat yllättäen tutuiksi menneisyydestä. Absurdien, kiusallisten ja painostavien tilanteiden virta on loputon. Mukana on jopa klassinen "juhlissa pelkkä kylpytakki päällä" -painajaishetki sekä unille tyypillinen tunne siitä, ettei tärkeällä hetkellä saa sanaakaan suustaan.

Lisäksi kirjassa on usean sivun mittaisia monologeja, jotka olivat itselleni kaikkein raskain osuus. Ne hidastivat lukukokemusta ja tuntuivat välillä vaivalloisilta, vaikka ne toisaalta syvensivät kirjan unenomaista tunnelmaa.

Kirja on ehdottomasti tärppi sellaiselle, joka hakee hitusen verran haastetta ja jotain hieman poikkeuksellista, mutta ei kuitenkaan liian "raskasta ja taiteellista". Yksi paras lukemani kirja pitkään aikaan!

 Tammi 2017

Suomentanut Helene Bützow 

 

- Juha Heinänen

 

 

 

 


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Suvi Rimpiläinen: Hiljaiset hiihtäjät - 26 tarinaa pieruista

Nyt sain käsiini jotain häkellyttävää - kirjan pieruista! Tuosta vaietusta, mutta kaikille tutusta peräpään aiheesta. Täytyy sanoa, että kun pakettia aloin auki ropeloimaan, niin mielessä kutkutti monenlaisia ajatuksia: onko kyseessä kakkahuumoria kolmanteen potenssiin, taukoamatonta suolikaasujen sinfoniaa vai jotain ihan muuta? Ja ilokseni sain huomata, että jotain muutahan se oli. Todella hersyvän pursuvasti kirjoitettua novellimuotoista uutta kaunoa, jossa piereminen on vain sivujuonne. Kirjassa on tosiaan 26 toinen toistaan hulvattomampaa tarinaa. Kieliasu on - aina toki tarinan kontekstista riippuen - rehellistä murretta; aihepiirit mitä moninaisimpia aina musiikkiopiston viulukonsertista palvelutalossa asuvaan entiseen petomaaniin. Toiset tarinat ovat tietysti enemmän suosikkejani kuin toiset, mutta kaikki saivat kyllä hymyn kareilemaan suupielissä, ja osa käynnisti isommankin kikatuksen.  Pidän Rimpiläisen tyylistä kovasti, ja mielelläni suosittelen tätä kaikille, paitsi el...

Markku Salo : Rajapinta

Markku Salo on tuttu nimi tietokirjallisuuden puolelta, ja nyt päätin tutustua hänen ensimmäiseen kaunokirjalliseen teokseensa nimeltään "Rajapinta". Kyseessä on yhdeksän novellin kokoelma.  Jo ensimmäinen novelli  "Säpsähdys" antaa viitteitä, että tällä kertaa ei ole ehkä aivan tavanomaisinta tekstiä tulossa. Rajapinta on yllättävä, lämmin ja ajoittain kylmäävä novellikokoelma. Tarinat liikkuvat monenlaisissa maisemissa: unestaan heräävä Mozart kohtaa musiikin demonisen kierteen, kun taas nykyajan koodari Pecca purkaa omaa elämäänsä bugien, deadlinejen ja burnoutin keskellä. Novellissa "Sikin sokin, hujan hajan" omien ajatustensa - ja tavaroidensa - kanssa elävä Kaarina on minimalistinen ja koskettava ihmiskuvaus. Enkä ainakaan minä tiedä yhtään toista novellia, jossa pääosassa seikkailisivat kaksiulotteiset välkkyvät sähköoliot. Koko kirjan taustalla kulkee filosofinen pohjavire, joka on kirjan punainen lanka - kenties juuri se Rajapinta.. Oma oivallukse...

Anja Erämaja : Imuri

  Anja Erämajan esikoisromaani "Imuri" (2019) on tiivis ja omaperäinen kuvaus nykyajan naisen arjesta, jossa yhdistyvät kevytyrittäjyys, perhe-elämän haasteet ja henkilökohtaiset paineet. Teos seuraa kolmen päivän ajan Kristiinaa, joka tasapainoilee työn, perheen ja omien tarpeidensa välillä.  Erämajan tausta runoilijana heijastuu teoksen kieleen: kieli on tiivistä, runollista ja monimerkityksellistä. Lyhyet luvut ja ytimekkäät lauseet antavat tekstille rytmiä, joka muistuttaa runoutta. Assosiaatiot ja ajatuksenvirta vievät kerrontaa eteenpäin.  Teoksen rakenne on napakka: arkisten esineiden mukaan nimetyt luvut ja dialogit siskosten välillä äidin kuoleman jälkeen luovat kokonaisuuden, jossa arki ja elämän suuret muutokset sekoittuvat luontevasti. Tämä korostaa elämän monimuotoisuutta ja arvaamattomuutta. "Imuri" on sekä hauska että koskettava teos, joka tarjoaa vertaistukea monelle samassa tilanteessa olevalle. Se on onnistunut siirtymä runoudesta proosaan ja o...